Home BIROU Curățenia și organizarea de toamnă. Pași de urmat

Dacă vrei să te organizezi mai ușor în această toamnă, nu îți propune să organizezi toată casa într-o singură zi! Descompune procesul în acțiuni mici și precise. Începi cu un sertar sau cu un corp de mobilier și dacă ai spor, continuă în întreaga încăpere.

Procesele ample sunt copleșitoare, indiferent de natura lor! Într-o casă mare cu atât mai mult! Dar cum orice lucru complex este realizat din bucăți mai mici, vom privi curățenia și organizarea de toamnă ca pe un puzzle.

Cum procedăm? De unde începem?

Primul pas pe care îl facem este să înlăturăm gunoiul. Este vizibil și ușor de identificat chiar și de către un copil. Adunăm ambalajele, etichetele, PET-urile, cutiile, căutăm mizeria ascunsă… Sigur atunci când deschidem câte o ușă sau un sertar mai găsim câte ceva care nu ne mai este de trebuință.

Organizarea vine după ce am făcut curățenie și am format categorii clare. Nu o să mă chinui să pun pe culori sau pe dimensiuni nici un fel de obiecte dacă locul ales este plin de praf.

Curățenie putem face de sus în jos, adică pornind dinspre tavan și coborând spre podele. Invers riscăm să urcăm mizeria în spații pe care le-am curățat deja. Când podeaua și blaturile sunt libere putem scoate fără griji lucrurile pentru a le sorta. Dacă nu curăț aceste spații, nu pot să mă apuc de organizare și nici nu pot să identific surplusul. Pentru că asta ne propunem la schimbarea de sezon, să scoatem din casă tot ce nu ne mai este necesar 3 poate chiar 6 luni.

Este un fel de a spune ”scoatem din casă”, căci dacă locuim la bloc, nu avem anexe de depozitare ca la curte. Poate maxim o boxă, dar și aceea ușor de umplut cu provizii, cutii, biciclete… În apartament, toate aceste obiecte ce trebuie puse la iernat intră în lăzile patului, le punem sus, pe mobilă sau în spate, pe rafturi. Ori le stivuim pe balcon.

Putem să face ordine și organizare cameră cu cameră – astăzi bucătăria, mâine dormitorul, a treia zi baia și așa mai departe. Sau categorie cu categorie. Pentru a nu mă copleși procesul încă din prima zi, încep cu cea mai mică încăpere sau cu o categorie rezonabilă din punct de vedere numeric. Gruparea obiectelor și formarea de categorii oferă claritate vizuală. Spre exemplu, astăzi mă ocup de lenjeriile de pat, de prosoape și de fețele de masă, mâine de veselă, poimâine de încălțăminte… Să îți propui să organizezi dulapul cu haine nu e cea mai bună idee la debutul unui proiect sezonier amplu.

Organizarea în bucătărie. Câteva idei

Față de alte perioade din an, acum avem mai multă veselă tematică – de toamnă, pentru Halloween, pentru Crăciun… În fiecare lună, până la final de an putem aborda o altă tematică. Pentru fiecare găsim locuri la îndemână, dar într-o manieră etapizată, să nu mă urc lunar pe dulap sau să mă duc în beci la câteva săptămâni.  

Se schimbă un pic și condimentele și alimentele. Toamna nu sortăm și nu reașezăm doar lucrurile din casă. Facem și un inventar al proviziilor din cămară și din congelator. Coacem mai mult, fierbem mai mult, punem murături, facem conserve, bulion, vin, cârnați, plăcinte, cozonaci…  Deci tot ce folosim în procesul de producție tragem mai aproape!

În cămară, la nivelul mâinilor și al ochilor sunt alimente pe care le folosim în mod curent. Fiindcă depozităm pe categorii și adesea în coloane, punem în față pachetul cu termenul de valabilitate cel mai redus. Iar pe conservele făcute și pe pachetele puse la congelator lipim etichete cu data ambalării. Tăvile le punem de la mic la mare, iar formele le stivuim sub formă de piramidă pentru a câștiga spațiu.

Organizarea holului

La cuier, lăsăm jachetele de zi cu zi, restul punem într-o secțiune de dulap. Când schimbăm haina, acolo facem rocada. One in, one out. Sau una la cuier, una în dulap. La fel procedăm și cu pantofii. Imaginați-vă ce ar fi la ușă într-o familie formată din 4 membri dacă fiecare ar lăsa la intrare 3-4 perechi de încălțări. 12-16 perechi pe podea nu doar că nu arată bine, dar fac greoaie mișcarea în holul casei. Iar un hol încărcat lasă impresia de dezordine în intreaga locuință, un sentiment dezarmant pe care nu dorim să îl încercăm de fiecare dată când intrăm pe ușă.

Organizarea dulapului cu haine

Ne putem ocupa de fiecare partiție a sa ori de fiecare categorie de haine. Cum simt că îmi este mai ușor! Pot începe cu un sertar și să avansez treptat sau pot goli tot dulapul ca să sortez piesă cu piesă.

Rafturile, sertarele și coșurile se folosesc pentru haine care nu se șifonează ușor – pulovere, tricouri și bluze din bumbac, blugi etc. Bara este pentru costume, sacouri, jachete și paltoane. Le punem de la stânga la dreapta, pe categorii, în funcție de cât de des le purtăm sau de la cea mai lungă piesă la cea mai scurtă. Cum ne este nouă mai firesc!

Biroul. Organizare în funcție de sezon

Aici sunt poate cele mai mici modificări, dar putem schimba decorul în acord cu anotimpul. Dar nu exagerăm cu ornamentele. Regula 80-20 rămâne valabilă (80% elemente profesionale, 20% elemente personale (cană, caserolă, lucky charm etc.). La modul ideal, regula este 90-10, dar să nu fim atât de stricți!

Și pentru că este un nou trimestru, ne ocupăm să arhivăm proiectele de peste vară pentru a avea un flux de lucru facil în acest nou sezon.

Mai multe idei găsești în cadrul programului gratuit de organizare #MareaOrganizare, pe care îl realizez de două ori pe an pe Facebook și Instagram, în luna de dinainte de Paște și în fiecare octombrie.

Să îți fie de folos toate cele de mai sus. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi” pentru a primi notificări când publicăm articole noi. Tot pe Facebook găsești și super grupul cu idei de organizare. Iar dacă vrei să vezi clipuri despre organizare, abonează-te la canalul de Youtube. Avem și un NEWSLETTER pentru programe și oferte exclusive.

Articole recomandate