În grupul cu idei de organizare discutăm adesea despre cum gestionăm mai bine și mai eficient costurile casei. Păstrarea evidenței facturilor fizice și digitale ne ajută să avem grijă de bugetul nostru, căci termenele depășite se transformă în penalități, un lucru pe care cu siguranță nu și-l dorește nimeni. Educație financiară, o componentă importantă a organizării pe plan personal, rezolvă situația în bună parte.
Recomandare:
Pentru a vedea în ce direcții se duc banii tăi lună de lună, ține un jurnal. Un jurnal de cheltuieli și de economii! Fă acest exercițiu ca să identifici ”marii consumatori” și să deprinzi rutina. Realizezi astfel și cât reușești să pui de-o parte și ce poți face cu resursele.
Secțiunile jurnalului de cheltuieli și economii
Compune o secțiune pentru utilități: ce facturi ai de plătit, care este termenul scadent și care este valoarea lor. La fel și pentru rate. Apoi, într-o altă secțiune, păstrează evidența banilor dați pe mâncare. Ții mai bine sub control această parte din buget dacă alcătuiești un plan de cumpărături și un plan alimentar. Atunci când am un meniu săptămânal, am și o idee clară despre ce îmi lipsește din frigider sau din cămară. Deci voi face provizii într-o manieră mai sustenabilă. Dedică o filă și plăcerilor personale: ieșitului în oraș, achiziției de gadgeturi, de haine, de mobilier, de decorațiuni etc. Iar la final, trage linie și vezi ce rămâne în secțiunea de economii.
Dacă ai nevoie de procente pentru a ști cum stai, folosește regula 50-30-20. Este extrem de simplă și, odată asimilată, ne dă o direcție ușor de urmat. Ea spune așa: Folosește 50% din fonduri pentru cheltuieli curente (facturi, rate, mâncare), 30% pentru distracție (restaurante, shopping, hobby) și economisește 20%.
Bun, deci jumătate din banii noștri se ca duc pe plăți. Conștientizând acest fapt devenim mai responsabili.
Organizarea facturilor tipărite
Dacă încă mai primești facturi în plic, amenajează-ți în casă o mică zonă administrativă. Poate fi un organizator în care le păstrezi pe toate, în față pe cele care trebuie plătite și în spate tot ce ai achitat, poate fi un dosar cu partiții sau un sertar al biroului. Important este să fie în zone vizibile sau pe care le accesezi des. Nu vrei să dosești sau să rătăcești tocmai facturile! Dacă sunt de arhivat, folosește un biblioraft cu evidența pe luni sau pe furnizori.
Organizarea facturilor digitale
Cu ajutorul aplicațiilor mobile putem centraliza toate conturile de utilizator pe care le avem la diverși furnizori. În grupul cu idei de organizare adesea a fost recomandată Pago. Mai putem rezolva acest aspect și prin debit direct, prin setarea în cont a plății la data scadentă. Sau alcătuind un tabel digital pe modelul jurnalului de mai sus. Ajută mult și reminderele setate în calendarul de pe telefon sau de pe email.
Să luăm un caz concret și actual: liberalizarea pieței energiei electrice
De la 1 ianuarie 2021, prețul energiei electrice pentru consumatorii casnici nu mai este stabilit de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), ci se formează liber, pe principiul cerere-ofertă. Ca orice aspect nou, el se clarifică și devine gestionabil pe măsură ce avem mai multe informații. Odată înțeles contextul, lucrurile încep să se simplifice.
Ce facem acum? Primii pași:
- Identificăm dacă suntem clienți în piața liberă sau în cea reglementată. Aceste informații sunt chiar în factura actuală de electricitate, dar și în contract.
- Dacă suntem clienți reglementați, evaluăm oferta curentă și opțiunile de pe piața liberă pentru a vedea care este cea mai potrivită pentru gospodăria noastră.
- Dacă suntem clienți în piața liberă, în factură și în contract scrie ”Serviciu de furnizare a energiei în sistem negociat”, alături de numele produsului de electricitate ales. Și din această postură putem opta pentru un alt furnizor.
- Înainte de a lua orice decizie, accesăm platformele furnizorilor ce prezintă interes și ne informăm cu privire la modul în care se face transferul, care sunt costurile lunare și ce alte beneficii și obligații am ca și client.
Perfect! Acum că am clarificat cum aflăm ce fel de clienți suntem, să mai avansăm un pas. Pentru că informațiile de mai sus mi-au devenit mai simple și mai gestionabile și datorită lămuririlor oferite de E.ON Energie România, să vedem cum s-a adaptat această companie la liberalizarea pieței energiei electrice.
La E.ON, te poți transfera 100% online
Indiferent că ești client reglementat ori de pe piața liberă, dacă decizi că dorești transferul la E.ON, îl poți face în totalitate online, din confortul propriei case, având la îndemână actele necesare. Procedând astfel nu mai stai la cozi pentru a semna rezilierea cu vechea companie. Cât timp se face schimbarea, nu rămâi fără utilități! Este o procedură pur administrativă. Nici contorul, nici țevile și nici instalațiile nu se înlocuiesc.
5 aspecte esențiale:
- Procesul de schimbare a furnizorului se face 100% online, fără alte drumuri, fără stat la cozi, fără hârțogăraie. E.ON se ocupă de tot procesul din spate.
- Estimarea facturii: Oricine poate face un calcul estimativ pe site-ul E.ON Energie Romania în funcție de suprafața locuinței și de câte persoane folosesc spațiul. Estimarea facturii se poate face pentru orice produs de energie electrică sau de gaze naturale disponibil pe site.
- Acte necesare: poza buletinului, contractul de casă pe numele tău, ultimele facturi de la actualii furnizori. Recomandare: Pregătește toate aceste documente în format digital înainte de a accesa platforma de înregistrare. Dacă în prezent ai facturi de la Enel și Engie, va trebui să le încarci pe amândouă, pentru că faci schimbarea pentru două utilități.
- Când devin client E.ON? Din punct de vedere legal, schimbarea se face în maxim 21 de zile lucrătoare de la finalizarea procesului de înregistrare.
- Cum semnez contractul: online.
OK, să continuăm exercițiul. Am făcut înregistrarea, am devenit client E.ON Energie România, îmi gestionez contul și plățile din aplicația mobilă.
Aplicația E.ON Myline
Operațiuni pe care le putem face direct din app:
- transmiterea indexului autocitit (pentru o facturare corectă în raport cu consumul este important să trimitem indexul din perioada menționată în aplicație; evităm astfel facturile mari de regularizare)
- gestionarea şi plata facturilor (factura este primită imediat ce a fost emisă)
- activarea facturii electronice (o decizie sustenabilă ce arată grijă față de mediul înconjurător prin reducerea consumului de hârtie)
- adăugarea de noi locuri de consum (dacă părinții sau alți membri ai familiei sunt tot la E.ON, ei pot fi adăugați în aplicația noastră mobilă pentru a face plata și pentru aceștia).
Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că ele contribuie nu doar la o mai bună organizare pe plan personal, ci și la adaptarea facilă la procesul de liberalizare a pieței de electricitate.
–
Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi” pentru a primi notificări când publicăm articole noi. Tot pe Facebook găsești și super grupul cu idei de organizare. Avem și un NEWSLETTER pentru programe și oferte exclusive.