Adevărul este că organizarea bucătăriei dă bătăi de cap multora. Avem de sortat și de depozitat categorii diverse formate la rândul lor din mai multe piese. Dar poate cea mai mare provocare o reprezintă alimentele perisabile și consumarea lor la timp pentru a reduce risipa.
Organizarea ne ajută să trăim mai sustenabil, în acord cu mediul, cu natura. Și, pe cât de important este să planificăm meniul săptămânii, pe atât de practic este să stocăm mâncarea corect, în funcție de temperatură, de nivelul de umiditate și de termenul de valabilitate. Ce vom găti astăzi, mâine sta la vedere, pe rândurile din față, la o întindere de mână. În spate și pe rafturile de sus ale dulapurilor merg doar stocurile ce se pot consuma în decurs de mai multe săptămâni sau luni.
În bucătărie, ca oriunde în casă, alcătuim categorii și le grupăm logic. Spre exemplu, pastele făinoase merg depozitate în dulapul cu pâine și cu cereale, pentru că se păstrează în condiții similare, iar condimentele stau mai bine pe blatul de lucru, unde pregătim mâncarea ori într-un sertar de lângă și nu în apropierea aragazului și a cuptorului, unde se usucă mai rapid și își pierd din savoare din cauza temperaturilor ridicate. Iar când asta se întâmplă, direcția este numai una, la gunoi, unde este de dorit să ajungă doar ambalajele și resturile menajere. Orice altceva reprezintă bani aruncați ce i-am fi folosit pentru hobby-uri sau i-am fi pus deoparte pentru un citybreak.
Instrumentele gradate și cântarul alimentar sunt practice nu doar pentru a respecta rețetele, ci și pentru a avea o dietă echilibrată. Iar pentru a nu rămâne fără inspirație, punem cărțile de bucate fie pe un colț de pervaz, fie pe polițele deschise. Să ne pice în mână ușor mai ales atunci când stocurile casei sunt incomplete și trebuie să combinăm ce ne-a mai rămas prin frigider și prin cămară.
Dacă obișnuim să facem porții de mâncare sau împărțim ingrediente pe mai multe zile, folosim castroane și caserole. Preferabil din sticlă, pentru că vedem conținutul și funcționează ca un reminder.
Organizarea bucătăriei trebuie corelată cu planul nostru de reducere a risipei alimentare. În cazul în care aprovizionarea este făcută de mai multe persoane, punem lista de cumpărături la vedere, pe frigider ori pe ușa de la intrare. Sau folosim o aplicație ce permite utilizatorilor să marcheze articolele achiziționate. În cazul în care avem recipiente prin care nu se vede conținutul, lipim etichete și scriem data la care expiră produsele din interior. În felul aceasta ne asigurăm că vom consuma totul în timpul recomandat! Simplu și smart, așa-i?
—
Dacă ți-a fost de folos ce ai citit, intră și în cel mai mare grup cu idei de organizare din România (Diana Mihaila – Idei Organizare) și abonează-te la newsletter, pentru programe și oferte dedicate exclusiv membrilor.