Home TIMP + BANI Money Management: Regula zgârcitului

Să faci o listă de inventar și apoi una de cumpărături nu este complicat. Te ferești de cheltuieli nejustificate, căci dacă ai stabilit direcțiile în care se duc banii și cantitățile aferente, deciziile de impuls se temperează.

Iar acesta este un obiectiv major de money management: să nu cheltuim nesăbuit, fără o nevoie reală și fără un scop precis.

Cum facem asta? Aplicând Regula Zgârcitului:

Amână decizia de moment măcar una – două zile pentru a vedea dacă ai neapărat nevoie de lucrul sau de serviciul respectiv, căci atunci când emoționalul se activează apar cheltuieli neprevăzute.

Timpul acesta ne dă răgaz să ne analizăm sentimentele cu privire la decizia de cumpărare. În cazul în care ni se pare în continuare o idee bună, justificată, facem achiziția. Dar dacă dorința aproape că s-a stins, e semn că ne-am ferit de o gaură în buzunar. 🙂

Tehnicile din zona de organizare de gestionare eficientă a resurselor sunt bune, funcționează. Ca să nu mai spun că sunt simple și asta le face ușor de adoptat de mulți dintre noi. Dar pentru o optimizare temeinică este nevoie de profunzimea cursurilor de educație financiară susținute de specialiști din mediul bancar.  

Economistul e economist! Gândește altfel relația cu banii și ne poate ajuta să înțelegem în ce direcție ne poartă pașii prin prisma deciziilor materiale luate. Așa că vă recomand ca de fiecare dacă când doriți să vă organizați pe plan personal, rezidențial sau profesional, să corelați informațiile cu domeniile conexe, tehnice.

Revenind la bani, trebuie setat un comportament de economisire repetat și crescut gradual. Nevoile trebuie puse în balanță cu dorințele pentru a stabili dacă este o nevoie de bază, dacă este o decizie emoțională, dacă economisesc sau investesc banii pe care îi dețin. Iar totul trebuie privit în perspectivă, fiindcă dacă îmi doresc să îmi mențin standardul de viață și după pensionare, este recomandat să încep să pun bani de-o parte cu 20 de ani înainte de acest moment pentru a avea resurse încă 20 după.

Am învățat toate aceste lucruri în cadrul webinar-ului susținut exclusiv pentru membrii comunității #IdeiOrganizare, de Cătălin Isbașe, profesor Școala de bani și manager vânzări retail BCR.

„Când ne gândim la procesul de management financiar trebuie să înțelegem de la bun început că noi, oamenii, avem nevoi diversificate pentru care este necesar să pregătim soluții adaptate. Una din preocupările noastre trebuie să fie economisirea sau salvarea de resurse financiare în vederea acoperirii unei nevoi viitoare, care ar putea apărea, uneori, în mod  neprevăzut. Astfel vom reuși să ne constituim un fond de rezervă cu rolul de a fi la dispoziția noastră în momentele delicate. Dacă nu am economisit până acum, prima dată vom lucra la setarea comportamentului de economisire și ne vom obișnui mentalul cu ideea de a ne proteja lunar o anumită sumă de bani.

În cadrul cursurilor de educație financiară recomandăm pentru început aplicarea unui principiu care se numește „efectul latte”. Acest principiu face conexiunea dintre o achiziție simplă din viața unui om (ex.: cumpărarea unei cafele în drum spre birou) și procesul de economisire. În momentul în care cumperi zilnic o cafea dintr-un loc pe care îl preferi și repeți această achiziție timp de 45-60 zile, se conturează un ritual ce presupune cheltuirea unei sume de bani care în timp nu ți se va parea deranjantă, chiar dacă se va ajunge la atingerea unui total semnificativ.

La fel se întâmplă și cu procesul de economisire: începi să economisești o sumă mică de bani, repeți procesul până când se ajunge la conturarea unui ritual de economisire și suma unitară economisită nu reprezintă pentru tine un disconfort. Când se întâmplă acest lucru, crești suma, dar nu la o valoare cu mult mai mare, ci la o valoare apropiată de suma inițială. Creștem suma economisită în timp fiindcă ne propunem ca valoarea fondului de rezervă să crească și puterea de acoperire a nevoilor să fie cât mai mare.

Cătălin Isbașe

De banii noștri mai avem grijă și aplicând Regula 50-30-20, despre care am mai povestit pe blog:

Folosește 50% din fonduri pentru cheltuieli curente (facturi, rate, mâncare), 30% pentru distracție (restaurante, hobby, shopping) și economisește 20%.

Fondul personal de rezervă trebuie să ne asigure același nivel de trai pentru minim 3-6 luni.

More tips & Tricks de la Cătălin

Sfaturi menite a ne ușura viața și de a salva resurse din bugetul nostru:

  • Aplicați Regula 50-30-20 prezentată mai sus! Veți observa mult mai bine cum lucrează banii pentru voi și veți avea imaginea completă/echilibrată a bugetului vostru.
  • Reiterez „Regula zgârcitului”. Testați, vă rog, această regulă și observați cum deciziile impulsive, de cele mai multe ori, nu acoperă nevoi reale, ci transpun emoții de moment.
  • Protejați-vă bătrânețea aplicând Regula 20-20! După pensionare, e foarte posibil ca mai mult timp liber să însemne o mai mare nevoie de bani. Avem nevoie de menținerea unui nivel constant al venitului și după vârsta pensionării.
  • Cumpărați inteligent! De fiecare dată când mergeți la supermarket, pregatiți-vă o listă astfel încât să nu faceți loc prea mare cumpărăturilor excedentare. Încercați să plătiți cât mai des posibil prețul optim al unui produs și evitați să cumpărați la suprapreț.
  • Constituiți-vă un fond de rezervă pentru situații neprevăzute! Acesta ar trebuie să reprezinte minim 3 venituri lunare, optim 6 venituri lunare.
  • Căutați independența financiară! A fi independent financiar înseamnă să produci lunar suficient de multe venituri pasive astfel încât acestea să acopere toate cheltuielile fără să fie nevoie să muncim activ nici măcar un minut pentru producerea acestora.
  • Călătoriți inteligent! Pregătiți-vă cu atenție vacanța/concediul. Asigurați-vă că normele de siguranță sunt respectate și că eficientizați costurile. Căutați oferta ideală (raport preț-calitate) și informați-vă din timp, de exemplu, despre restaurantele unde puteți servi masa (consultați, la nevoie, TripAdvisor – pentru a evita experiențele nefericite).
  • Bucurați-vă de vară și încercați să consumați cât mai multe alimente proaspete! Veți reuși să mâncați mai sănătos și posibil cu bani mai puțini.
  • Gestionați-vă în mod inteligent timpul! Folosiți-l ca pe o resursă prețioasă și transformați-l în cel mai bun prieten. Preocupați-vă de activitatea curentă din care vă rezultă veniturile, dar alocați-vă timp și pentru dezvoltarea personală. Trebuie să vă mențineți competitivi în piața forței de muncă și valoarea voastră să fie într-o progresie continuă.
  • Aplicați strategia individuală a managementului financiar în cuplu. Încercați următorul exercițiu: fiecare din parteneri să treacă printr-o analiză financiară care să implice evaluarea averii, buget lunar de venituri și cheltuieli, setare de obiective, prioritizarea acestora și planul de acțiune; ulterior puneți cele două planuri unul lângă celălalt și creați varianta de consens.
  • Jonglați cu două principii, fiecare din ele util la momentul potrivit: Save money to make money / Spend money to make money. Identificați oportunitățile financiare și oferiți banilor voștri șansa să lucreze cât mai eficient.

Pe școaladebani.ro sunt numeroase ponturi ce ne pot ajuta să ne îmbunătățim relația cu banii. Și tot acolo sunt informații despre următoarele cursuri de educația financiară la care putem participa. Alte două resurse utile sunt platformele La Bani Mărunți, podcast de inteligență financiară și BCRȘcoalaDeBusiness.ro, resursă valoroasă pentru antreprenorii aflați la început de drum.

Îmi însușesc recomandarea de dezvoltare personală continuă făcută de Cătălin și promit să caut noi oportunități pentru a oferi comunității tot mai multe webinarii gratuite din care cu toții să învățăm.

Sper că informațiile de mai sus ți-au fost utile și că vei dori să le împărtășești și cu prietenii tăi. Dacă ești activ(ă) pe rețelele de socializare, intră te rog și pe pagina de Facebook a blogului și bifează sub butonul ”Urmărește” opțiunea ”Vezi mai întâi”. În felul acesta primești notificări la fiecare nou articol. Tot pe Facebook găsești și vestitul grup cu idei de organizare în care te invit.

Articole recomandate