Home COPII Organizare la început de an școlar (ghiozdan, penar, meniu, orar)

Organizare la început de an școlar (ghiozdan, penar, meniu, orar)

Pregătirile pentru începutul noului an școlar reprezintă o activitate grozavă atât pentru copii, cât și pentru părinți – cei mici sunt entuziasmați de noile achiziții și de momentul reîntâlnirii, cei mari sunt animați de amintirile copilăriei. Stări minunate care însă ar putea spori achizițiile din impuls… Reușim să stăm în buget dacă realizăm un inventar al rechizitelor deținute și apoi o listă de necesar pentru completarea ”stocurilor”.

Am scris mai jos mai multe sfaturi de organizare, dar și trucuri de alegere a ghiozdanului și de planificare a zilelor de școală.

Alegerea ghiozdanului

Ghiozdanul trebuie să fie ușor și totodată rezistent. Va trebui să ducă multe cărți și caiete (și nu numai), fără ca el în sine să adauge o greutate prea mare pe spatele copilului. În plus, trebuie să fie și funcțional, nu doar atractiv din punct de vedere estetic.

Recomandare: Ghiozdanul se cumpără din magazine fizice, în prezența copilului, pentru a putea fi probat și evaluat corect.

La ce ne mai uităm când alegem ghiozdanul?

  • Să aibă bretele rezistente, reglabile, late, cu protecție din burete pentru umeri
  • Să aibă suport buretat pentru spate
  • Să aibă compartimente interioare clare pentru materialele și activitățile copilului
  • Să aibă opțiuni de depozitare și la exterior (ex. suport pentru bidonul de apă, buzunare cu fermoar pentru șervețele, abonamente etc.)

Organizarea ghiozdanului

Logica spune să organizăm ghiozdanul în acord cu orarul, pentru ca cel mic/cea mică să nu care niciodată obiecte inutile ce încurcă și măresc greutatea acestuia. Organizarea în detaliu spune să sortăm pe categorii (manuale la manuale, caiete la caiete), în funcție de mărime sau pe materii și să punem grupate materialele școlare în ordinea în care materiile urmează în program.

Rutină pentru menținerea ghiozdanului ordonat: A trecut ora, materialele folosite se muta în partea cea mai din spate a ghiozdanului/compartimentului, astfel încât în față să ajungă ce este necesar pentru ce urmează.

Marcarea cu etichete colorate a cărților și caietelor, în funcție de materie fac identificarea rapidă și facilă.

Pont: Dosarele, mapele, atlasele, cărțile mari, cartonate pot fi folosite pe post de separatoare, dar și pentru a oferi extra suport spatelui.

Pe lângă materialele școlare, în ghiozdan, se regăsesc și următoarele obiecte:

  • Cutia pentru pachețel și sticla cu apă
  • Șervețele umede și uscate, dezinfectant, plasturi
  • Carnetul de elev, cardul de transport, abonamentul pentru bibliotecă

Truc de organizare acasă: Amenajați un loc special pentru agățarea ghiozdanului. Poate fi un cârlig în holul de la intrare sau un dulap ori o debara din apropierea ușii. Tot acolo trebuie creat spațiu și pentru echipamentul sportiv, dar și pentru materialele folosite la activitățile extracuriculare. Aceste elemente antrenează independența copilului, în timp ce casă își păstrează aspectul ordonat.

Organizarea penarului și a rechizitelor

Un penar stratificat este cel mai ușor de păstrat organizat, mai ales de către copiii din clasele primare. Secțiunile sunt clare (una pentru creioane, alta pentru carioci etc.), așa că vor găsi ușor ce le trebuie și vor ști și unde să pună la loc.

Idee de petrecere a timpului: Pentru mulți copii, reorganizarea penarului este o activitate recreativă, ce poate fi făcută la fiecare final de săptămână.

Pentru seturile de pictură, creioane și carioci pe care nu le poartă zilnic în penar, dar sunt necesare în anumite zile ale săptămânii, utilizăm pungi cu fermoar. Sunt ieftine, rezistente și ne ajută să formăm categorii.

Organizarea meniului

O cutie compartimentată le permite părinților să vizualizeze necesarul de alimente și să gândească un meniu pentru fiecare zi. Opțiunile sunt discutate cu copiii, nu doar ca să le fie pe plac, ci și pentru a antrena rutina și a reduce risipa de hrană.  

Pentru bidonul de apă, cele mai multe ghiozdane au un suport special, în exterior, pe laterală. Dacă el lipsește și sticla trebuie păstrată în interior, ideal ar fi ca după fiecare utilizare să fie pusă într-o husă impermeabilă, pentru a evita scurgerile accidentale și deteriorarea materialelor școlare.

Organizarea programului săptămânal

Seara: Orarul trebuie să fie mereu la vedere și consultat în fiecare seară, când pregătim ghiozdanul pentru a doua zi. La fel procedăm și cu programul activităților extracuriculare, în care notăm și părintele care duce/ia copilul, nu doar ziua, ora, adresa. Tot seara pregătim și uniforma.

Dimineața: Pentru orice eventualitate, mai facem o verificare a conținutului ghiozdanului, în acord cu orarul. Dacă lipsește ceva, putem completa. De asemenea, adăugăm bidonul cu apă și cutia cu mâncarea proaspăt preparată și ambalată.

În week-end: La fel ca și în casă, facem curat săptămânal și în ghiozdan. El trebuie golit și eliberat de gunoaie și lucruri inutile, apoi curățat și în final pregătit pentru o nouă zi de luni.

Poate ți-ar mai plăcea să vezi / citești și:

Dacă ți-a fost de folos ce ai citit, intră și în cel mai mare grup cu idei de organizare din România (Diana Mihaila – Idei Organizare) și abonează-te la newsletter, pentru programe și oferte dedicate exclusiv membrilor. Mă găsești și pe Facebook și Instagram.

Articole recomandate

You cannot copy content of this page